Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej przestrzega nas przed nadciągającą falą upałów. W przestrzeganie przed upałami ostrzega również Rządowe Centrum Bezpieczeństwa, wyjaśniając, że upał jest szczególnie niebezpieczny dla osób w podeszłym wieku.
Należy uświadomić sobie, że upał to stan pogody, kiedy temperatura powietrza przy powierzchni ziemi przekracza 30°C. W ciągu dnia, najwyższa temperatura występuje pomiędzy godziną 15 a 18, a nie jak się powszechnie uważa – w południe. Największe promieniowanie UV odnotowuje się w godzinach 12 – 13.
Wraz ze wzrostem temperatur znacząco wzrasta ryzyko odwodnienia oraz przegrzania organizmu. Upał może doprowadzić do wystąpienia udaru słonecznego lub cieplnego, który jest stanem zagrażającym zdrowiu, a nawet życiu człowieka. Jego objawy to przede wszystkim: zmęczenie, silne bóle i zawroty głowy, nudności, gorączka, szum w uszach, drgawki, wzrost temperatury ciała zagrażający życiu, większa częstotliwość bicia serca i oddechu. Upał wpływa również na układ nerwowy człowieka. Wysokie temperatury mogą powodować ospałość, zdenerwowanie, a także poziom koncentracji.


Należy pamiętać, że upał jest szczególnie niebezpieczny nie tylko dla dzieci, ale i dla osób starszych. W trakcie upałów seniorzy powinni zadbać również o swoje zwierzęta, ponieważ wysokie temperatury również w ich przypadku prowadzą do przegrzania organizmu.
Jak chronić się podczas upałów?
Seniorzy nie powinni wychodzić z domu, a jeżeli jest to niezbędne, to koniecznie
z nakryciem głowy,
Należy odpowiednio i racjonalnie nawadniać organizm – spożywać dużo wody, najlepiej niegazowanej,
Pod żadnym pozorem nie wolno zostawiać dzieci i zwierząt w zaparkowanym pojeździe, ponieważ temperatura w nagrzanym pojeździe dochodzi do 50-60 °C,
Należy ograniczyć opalanie, ponieważ zbyt długie przebywanie na słońcu jest szkodliwe dla organizmu, który łatwo może ulec przegrzaniu, a skóra poparzeniu. Należy przebywać na słońcu nie dłużej niż maksymalnie 2 godz. stosując przy tym odpowiednie kremy ochronne,
W ciągu dnia najlepiej zamykać w domu okna i żaluzje, by ograniczyć napływ gorącego powietrza do pomieszczeń (szczególnie po stronie nasłonecznionej), Okna należy otwierać nocą, kiedy temperatura jest niższa – jeżeli warunki bezpieczeństwa na to pozwalają,
Należy unikać forsownego wysiłku fizycznego w najgorętszej porze dnia. Wysiłek fizyczny może doprowadzić do odwodnienia, skurczów mięśni spowodowanych odwodnieniem i utratą minerałów, a także przegrzaniem organizmu lub udaru cieplnego,
Należy nosić lekką i przewiewną odzież najlepiej z tkanin naturalnych, w jasnych kolorach. W ten sposób dbamy o właściwą termoregulację organizmu,
Należny unikać picia kawy oraz napojów zawierających duże ilości cukru – sprzyjają one odwodnieniu organizmu,
Osoby przyjmujące leki, powinny być w kontakcie z lekarzem, aby sprawdzić jaki wpływ mają one na termoregulację i równowagę wodno-elektrolitową,
Jeśli odczuwamy zawroty głowy, osłabienie, niepokój lub dotkliwe pragnienie i ból głowy, należy pilnie skontaktować się z dyspozytorem medycznym, dzwoniąc pod numer alarmowy. Jeśli to możliwe należy przenieść się w chłodne miejsce,
Należny unikać skrajnych temperatur – osoby przebywające w klimatyzowanych pomieszczeniach nie powinny od razu wychodzić na zewnątrz, gdzie panuje upał
– taki stan rzeczy może to spowodować szok termiczny, zwłaszcza u seniorów,
W czasie pobytu nad wodą należy pamiętać, że nie wolno gwałtownie wchodzić do zbiornika bezpośrednio po opalaniu – zanim zaczniemy pływać, należy opłukać ciało wodą i dopiero wówczas stopniowo się zanurzać,
W trakcie podróżowania koniecznie robić przerwy i odpoczywać w zacienionych miejscach, by złagodzić negatywny wpływ wysokich temperatur na koncentrację,
W upalne dni należy przygotowywać lekkie posiłki, bazujące na owocach i warzywach, które dostarczają organizmowi niezbędnych składników mineralnych i witamin, a unikać tłustych, smażonych i wysokokalorycznych dań, które dodatkowo obciążają zmęczony upałem organizm,
Należy unikać spożywania alkoholu, ponieważ nadmierne spożycie sprzyja procesowi odwodnienia organizmu.

Katarzyna Dąbrowska

Aktualności

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *